Det är minst sagt stökigt på Ericsson för tillfället med sparkad vd och stora kostnadsbesparingar. Och telekomjättens kris kommer så klart även att påverka bolagets it-leverantörer.

Från Ericssonhåll vill man inte kommentera närmare hur kostnadsbesparingarna kommer att påverka konsultinköpen. Det budskap som hittills har kommunicerats ut i frågan är att åtgärderna kommer att slå mot hela organisationen, och att det inkluderar konsultverksamheten. Det budskapet gäller fortfarande, säger bolagets pressansvariga idag.

På Cybercom följer man så klart utvecklingen noggrant eftersom Ericsson är konsultbolagets största kund. Bo Strömqvist, säljchef och kundansvarig för Ericsson, säger att den senaste tidens turbulens har märkts av.

Läs också: Combitech tar över 300 ingenjörer från Ericsson

– Ja, det har vi gjort eftersom våra kontakter hos kund blivit mer avvaktande. Vi ligger nära kundens utveckling, och det gäller att vara beredd. Men det finns fortfarande mycket att göra, och under sommaren fick vi flera nya uppdrag både i Kista och Lund. Det är vår vardag att det sker förändringar hos våra kunder, och vi används ofta som en kudde och måste därför alltid vara snabba att göra förändringar, säger han.

En del av oron dämpas av att konsultbolagen just nu har ganska fullt upp på de flesta håll.

– Just nu är det en stark, underliggande marknad och det gör att det är lite lättare att hantera. När det gäller Ericsson ligger de långt fram och är duktiga på systemutveckling och den kompetens vi har där är ofta relevant på andra kunder också, säger Bo Strömqvist.

Är det någon särskild bransch som efterfrågar samma typ av tjänster?
– Ericsson är duktigt på agil systemutveckling, och att jobba i flexibla och agila team. Framför allt offentligt sektor tar till sig mycket av den typen av metodik nu. Att ha jobbat med Ericsson är oftast väldigt attraktivt, och inom offentlig sektor finns mycket att göra.

Även finska konsultjätten Tieto är en del av Ericssons konsultflora. Här är man mer sparsmakad med kommentarerna kring hur man följer utvecklingen.

– Vi följer läget och har en bra dialog med Ericsson kring den fortsatta utvecklingen. När det gäller branschen generellt så tror vi att företagen även framöver kommer att utveckla tjänster och produkter via ett växande ekosystem av olika partners, och där har vi en stark position, säger Mikko Viitala, kommunikationsansvarig på Tieto Sverige.

Läs också: Därför har EU misslyckats hjälpa Ericsson och Nokia i kampen mot kineserna

Än mer sparsmakat är det från HiQ, som länge har levererat it-tjänster till Ericsson. Jenny Sperens, marknads- och kommunikationschef på HiQ, säger att man inte vill kommentera några specifika kunder. Därmed blir svaret på frågan hur bolagets påverkas av att en av deras specifika kunder krisar därefter:

– Det är väldigt trist för Sverige när en stor aktör får utmaningar som tar bort fokus från allt det bra man är med och åstadkommer och den viktiga roll man spelar som arbetsgivare, uppdragsgivare och motor för utveckling och innovation. Ur ett HiQ-perspektiv är det en stor och betydelsefull kund och vi har en bra dialog, säger hon och konstaterar att bolaget har minskat sitt beroende av telekommarknaden jämfört med hur det såg ut tidigare.

I den senaste kvartalsrapporten kom 18 procent av intäkterna från telekomsektorn.

– Idag är vi inne i de flesta branscher vilket ger oss en stabilitet. Vi ser att vår erfarenhet och kunskap från telekomindustrin är relevant och värdefull för aktörer i helt andra segment, där man ger sig in i digitaliseringen och jakten på nya tjänster och produkter för att öka sin konkurrensförmåga, säger Jenny Sperens.