När de fyra jättarna – AWS, Microsoft, IBM och Google – dominerar marknaden för molninfrastruktur kräver det att de mindre utmanarna hittar egna vägar att locka kunderna.

I Sverige har de lokala spelarna främst valt en profil där man spelar på närheten och garanterar att infrastruktur och datacenter finns i Sverige och EU.

Läs också: 15 procent vägrar molnet – därför kommer deras skepsis straffa sig

Men den taktiken och de argumenten används i allt högre grad även av jättarna. Exempelvis bygger marknadsledaren AWS för fullt upp en svensk och nordisk organisation.

Nästa amerikanska bolag att satsa stort lokalt är Sungard Availability Services, som nu i veckan invigde det de kallar ett hyrbid-it-center i Sätra i södra Stockholm, som byggts upp tillsammans med partnern Cisco.

sunguard
Håkan Björklund är Sverige-vd på Sungard Availability Services.

Sungard, som har runt 30 anställda i Sverige, vill såklart också spela på de lokala känslorna, men Sverige-vd Håkan Björklund säger att en viktig del i satsningen är just hybriderbjudandet, det vill säga att kunderna kan ha såväl publikt som lokalt moln och hårdvara på samma ställe.

– Vi är övertygade om att det angreppsättet tilltalar företag som vill dra nytta av molnets fördelar och samtidigt fortsätta att driva sina legacysystem i egen regi. Våra kunder ska känna sig trygga med att deras data alltid är eftersökbar och att den finns i Sverige i en it-infrastruktur som drivs under tydliga och reviderade kvalitetskrav, säger han.

Läs också: NSA-skandalen inget dråpslag mot USA:s molnföretag – tvärtom

Han konstaterar att det är just kundernas önskemål som ligger bakom den nya satsningen.

– Vi har fått feedback från våra kunder att man står inför den här utmaningen. Många har system som inte går att lägga i molnet, och då vill vi kunna erbjuda alla delarna, säger han och försöker beskriva vilken typ av bolag man vill locka till Sätra.

sunguard
Staffan Johansson, key account manager, berättar om Sungards tjänster.

– Drömkunden för oss har redan idag börjat med Azure eller någon form av publikt cloud och börjar nu se över sina kritiska system och vill gärna behålla data i Sverige.

Liknande erbjudanden finns det så klart flera som har, däribland de nordiska konkurrenterna. Men Håkan Björklund säger att man vill fortsätta vara det bästa erbjudandet i sin nisch, som han beskriver som kunder som omsätter runt 200 miljoner kronor.

– Vi håller oss i den nisch vi är duktiga på. Om man tittar på till exempel Evry, hur litet åtagande är de beredda att ta? Detsamma gäller de aktörer som kommer från andra hållet och erbjuder ren colocation.