Den tidigare Connectaledningen har börjat om igen sedan deras förra bolag köptes av Acando. De båda före detta vd:arna Johan Wieslander och Per Appelgren samt Johan Bolin, Petter Lundgren och Fredrik Enquist, som också satt i Connectaledningen, har nu dragit igång ett bolag som ska fungera som samlingsbolag för ett antal olika nischleverantörer.

– Det vi ska bygga är ett antal olika specialistbolag. Det ska inte bli ett brett och platt bolag som säger att de kan allt, utan det här ska vara egna bolag med specialistkunskap, säger Johan Wieslander.

Än så länge är själva moderbolaget namnlöst. Johan Wieslander säger att han har ett eget arbetsnamn som lyder Best of breed-group, men den frågan är enligt honom sekundär. Det viktigaste för honom är att specialistbolagen ska kunna verka bra i sina respektive nischer.

Läs också: Efter TDC-köpet – nu bygger Tele2 nytt

– Vi ska vara ett house of brands och inte ett branded house. Vi vill bygga ett bolag som är annorlunda än breddkonsulterna. De har ett mindre spetsigt och mer utslätat erbjudande, så där ser jag en öppning på marknaden, säger han.

I dagsläget har man ett 80-tal personer ombord på kontoret på Hamngatan i Stockholm. Utöver det finns även ett varierande antal underkonsulter. Vem av de ”utslätade breddkonsulterna” som blir huvudkonkurrent kan, eller vill, Johan Wieslander inte besvara.

– Det är det som är så skönt med att satsa på spets. Man har många små konkurrenter i varje nisch. Jag vill inte bli konkurrent med breddbolagen.

De nischbolag som finns idag är Influence, som jobbar med att tillämpa sina kunskaper inom kollektiv intelligens inom en rad specialiserade områden. Den andra delen är Aurentor, som har 15 konsulter ombord och som är inriktat på turnaround-uppdrag, det vill saga att kliva in och hjälpa kunder verksamheter eller projekt som inte har gått som förväntat.

Läs också: Stjernstoft lämnar Apoteket – blir cio på Tele2

Och nu ansluts det även ett tredje bolag, som köpts in från Tele2: Procure it right, internt förkortat Pir. Det bolagets nisch är att hjälpa kunder med inköp, som exempelvis att göra komplicerade upphandlingar, genom att hålla priser nere och få till en bra process kring inköpen.

– Vi har 20 egna konsulter, och tillgång till ytterligare 30 konsulter, säger bolagets vd Ulrica Söderlund, som är nöjd över att ha kommit till en ny ägare.

– Vi har länge haft en ledande roll i Norden, men vi har sett att det inte var optimalt att ägas av en teleoperatör, så det här blir jättebra. Vi är ett managementkonsultbolag som tittar på inköpsstrukturer och ser över allt som kan effektivisera. Vi vänder oss till allt från lokala småkunder till globala, stora kunder.