Till slut fick de alltså varandra, aktörerna i världens hittills största it-affär. Och på de svenska kontoren är det glädje och bröllopsyra hos både Dell och EMC nu när bolagen äntligen får börja jobba tillsammans på riktigt som Dell Technologies. 

– Det är lite som att föda barn. Vi har gått i väntans tider länge nu, säger EMC:s Sverigechef Mats Oretorp, som nu är tillbaka på det Dell, där han tidigare hade motsvarande roll.

De har varit ungefär ett dygn i sina nya roller. Eller nya och nya? Än så länge är båda fortfarande Sverigechefer för respektive svenskt dotterbolag.

Läs också: Dell har fått sitt EMC – i dag blev världens största it-affär någonsin klar

Vem som sedan blir chef över vem kan eller vill ingen av dem svara på i dagsläget. Dells Sverigechef Stefan Alariksson vill däremot lyfta fram hur det jobbats på alla nivåer i koncernen för att underlätta jättefusionen.

– Jag har varit med om många sådana här sammanslagningar. Det här är utan tvekan den mest välförberedda. Mindre än ett dygn efter att det är klart är vi inne i det nya, säger han men poängterar att det finns en hel del faktorer som underlättat den svenska sammanslagningen.

– Det finns en synnerligen god personkännedom på båda sidorna. Dels genom vårt tidigare oem-samarbete, men även med folk som har förflyttat sig mellan bolagen.

Enligt Stefan Alariksson är det inte bara internt man inväntat startskottet för den nya it-jätten, utan han pratar om en explosion av frågor från kunder som undrar hur de kan jobba med det nya bolaget.

– Det senaste dygnet har vi äntligen kunnat börja prata med kunder. Det är många som har velat att vi ska komma och berätta om vårt erbjudande med hela kedjan från skrivbordet till datacenter. Och för oss är det en fantastisk möjlighet att komma ut. Alla vill så klart inte göra allt fullt ut, men vi ser att alla kunder vill jobba med oss på ett eller annat sätt.

Ett viktigt område för de svenska bolagen är partnersamarbeten. Mats Oretorp säger att budskapet från Michael Dell varit tydligt: bolagen ska ha ett gemensamt partnerprogram. Exakt hur den partnerstrategin kommer att landa i Sverige får framtiden utvisa. Dell, som omfamnat partnerledet de senaste åren, har fortfarande lite rookiestämpel på sig i den grenen. Och ett gemensamt partnerprogram torde kunna bli den sista pusselbiten på partnerresan.

Läs också: Dell fortsätter sälja av – nya mjukvarumiljarder ska beta av skulderna

– Vi har gått från att kapa bort mellanhänder till att idag ha 70 procent av vår affär via kanalen. Nu blir vi en av de största aktörerna i kanal-Sverige. Vi hamnar i en väldigt stark position med samtliga våra återförsäljare och systemintegratörer, och vi ser att i princip alla vill inleda dialog med oss, säger Stefan Alariksson.

Vi har tidigare skrivit om att det kan uppstå spännande kulturkrockar när EMC:s tunga lagringsprodukter ska slås ihop med Dell, som av många fortfarande ses som ett rent pc-bolag. Stefan Alariksson fortsätter gärna att betona vikten av att vara starka i pc-världen, men håller inte helt med om bilden av Dell som ett pc-bolag.

– Vi kommer alltid att vara ett pc-bolag också, men vi är övertygade om att det är helheten som är nyckeln. Vårt mål är att kunna ge dig en heltäckande och säker tillgång till information var du nu vill ha den. En kundansvarig på Dell idag har ändrat profil. Idag handlar det mer om att vara rådgivande och en form av projektledare och att föra konstruktiva samtal kring hela ekosystemet, säger han.

Mats Oretorp fyller i:

– Det epitetet som sitter på bolag är ointressant idag. När vi pratar med kunder kretsar det kring it-utmaningen, och det finns ingen it-chef som kategoriserar dig efter det arv du har. Tittar man på oss efter sammanslagningen har vi drygt 20 områden där vi finns med som ledande i Gartners magiska kvadrant.

Samtliga it-jättar genomgår just nu stora förvandlingar. Hos ett annat bolag, strax norrut i samma område handlar det inte om att slå ihop utan att montera ner. Hur de båda Sverigecheferna ser på rivalen HPE:s strategi och utmaningar får man läsa mellan raderna. Frågan renderar visserligen långa svar, men de tre bokstäverna HPE lyser extra mycket med sin frånvaro.

Ska man sammanfatta Stefan Alarikssons svar så går det ut på att antingen agerar man utifrån kvartalshysteri och börsens reaktioner, eller så gör man som man själv vill.

– Jag kom till Dell för cirka tre år sedan, en dag innan det blev privatägt. Innan dess har jag varit vd på amerikanska börsbolag med optimering ur kvartalsperspektiv. Förändringen här har varit fantastisk. Tidigare ägnade man 80 procent åt innevarande kvartal, idag pratar vi om var vi ska vara om fyra år och vi lyssnar betydligt bättre på kunder och partner, och kundernas önskemål blir vår kompassriktning, säger han.

Läs också: Dramatiskt rally på stekhet lagringsmarknad – så ritas kartan om

Och Mats Oretorp kan nu efter sammanslagningen glatt sjunga med i det Dellskaldade odet till börsfrihetens välsignelse, där det också är tydligt vem som är dess profet.

– Det finns olika vägar till succé. Digitaliseringen kommer att förändra samhället i grunden. Michael Dell har gjort ett medvetet val att som 51-åring göra en offensiv satsning. Ska man bygga ett bolag för nästa generation kan man inte mätas på intäkter för varje kvartal. Här handlar det om att utveckla teknologier som gynnar samhällsutvecklingen och då krävs det kunskap, guts och en tydlig vision. Jag tycker att det är imponerande. Han leder och kontrollerar det själv och satsar sina egna pengar och visar att han vågar satsa nytt, säger han och påtalar att förändringen går fort, men olika fort beroende på vilken inställning man har.

– Det är fruktansvärt lätt att sitta still och vänta ut kvartalet. Men det är klart, sitter du still är det klart att man tycker att det går fot. Eller så har du möjligheten att ta det här ledarskapet.

Att slå ihop två jättebolag innebär också nedskärningar. Redan igår kom de första uppgifterna från USA om att tjänster ska kapas bort. Enligt Bloomberg handlar det om upp till 3 000 som kan tvingas lämna. Detta verkar dock uteslutande röra USA.

Den fysiska sammanslagningen i Sverige kommer att ske successivt. Mats Oretorp säger så här om de båda lokalerna som ligger cirka 300 meter ifrån varandra i Solna.

– Vi har båda fyllt upp våra lokaler och vi sitter båda i olika kontrakt. Men från och med idag är båda gemensamma lokaler för alla, men sedan är det klart att det vore kul om vi kan samla alla under samma tak på sikt.

Fakta

EMC har runt 140 anställda i Sverige, med kontor i Stockholm och Göteborg.

Dell har runt 210 på kontoret i Stockholm, samt ett 30-tal anställda i Köpenhamn som jobbar mot den svenska marknaden.

Dell Technologies utgörs av sju varumärken:
Dell, Dell EMC, RSA, Pivotal, Virtustream, Secureworks och VM Ware

De två första är huvuddelen av Dells och EMC:s svenska organisationer idag. Dell blir namnet på klientdelen, och Dell EMC är den del som jobbar mot storföretagen.

RSA utgörs i Sverige av ett tiotal personer inne på EMC.

Pivotal har ingen representation i Sverige.

Virtustreams representation är en person som jobbar på nordisk nivå.

Secureworks utgörs av en handfull personer på det svenska Dellkontoret.

VMware fortsätter som ett eget börsbolag och det svenska kontoret tuffar på som tidigare.