Svenska Palette Software har fått rejäl vind i seglen. Bolagets mjukvara, med produkten Palette Arena i centrum, verkar inom det glapp som uppstår mellan faktura och affärssystem, där kedjan från inköp till betalning hanteras. Vd Lars Ola Petters säger att allt fler kunder får upp ögonen för bolagets produkter och med kraftig tillväxt och en ny ägare i ryggen ska bolaget ut och slåss på den globala marknaden.

Från att tidigare ha varit privatägt klev riskkapitalbolaget Monterro in som delägare för ett drygt år sedan. De har i dag en minoritetsandel. Störst delar av bolaget ägs av dubbelnamnduon, vd Lars Ola Petters och Per-Gunnar Berntsson, som var med och grundade bolaget.

– Vi har varit ganska självständiga, men för ett och ett halvt år sedan kom vi i kontakt med varandra. Monterro har gjort samma resa tidigare, bland annat med Episerver. Vi är ganska influerade av hur de gjorde, säger Lars Ola Petters, som redan har smugit in på den amerikanska marknaden med ett antal kunder. Men nu är alltså planen att det ska ske i en större skala.

Läs också: Visma säljer av redovisning – för att inte konkurrera med kunderna

– Vi har varit i USA i fem års tid. Det är en stor och fin marknad, men det är lika stor risk som potential. Då är det bra att ha någon att hålla i handen så man vet vad man ska göra, och framför allt vad man inte ska göra. Det är ju onödigt att trampa på de allra vanligaste minorna.

I dagsläget har Palette drygt 140 anställda, av vilka cirka 90 finns i Sverige fördelade på kontoren i Stockholm, Malmö och Östersund. Bolaget har också kontor i Norge, Finland, Danmark, Storbritannien och USA.

Lars Ola Petters intar en ovanligt ödmjuk hållning när han ska förklara vad som har hänt de senaste åren, det vill säga varför det plötsligt har dykt upp ett stort intresse för Palettes produkter.

– Just nu anser jag och många runt om i världen att vårt produktutbud är det bästa som du kan få just nu i en och samma lösning. Samtidigt ska man vara medveten om att framgång är en färskvara. Om tio-tolv månader kanske det är någon annan som anses bäst, säger han.

Han säger att bolagets mjukvara kan hantera pappersformat om det behövs, men målet är att all fakturahantering och alla inköp ska skötas elektroniskt, och en stor skillnad mot tidigare är att idag vill även kunderna ha det så.

– Nyförsäljningen på den nordiska marknaden är idag framför allt till mindre bolag, och till bolag som köpte något för 15 år sedan. Utanför Norden är det helt öppet. Det är många som fortfarande använder papper, penna och telefon istället för våra produkter, säger Lars Ola Petters, som har en minst sagt stor marknad att rikta sig mot.

– Marknaden för oss är egentligen alla bolag, oavsett bransch. Alla bolag köper saker och måste betala för sig, så marknaden är enorm.

Det är än så länge en relativt ny marknad, men Palette-vd:n säger att Gartner spår att marknaden för Inköp till betalning kommer att växa med 13 procent under närmaste åren. Den främsta konkurrensen internationellt utgörs av finska Basware, amerikanska Coupa och brittiska Bottomline. Men att det är en relativt ny marknad kännetecknas av att det största bolaget, Basware, har en omsättning runt en miljard kronor.

Bland Palettes största kunder finns bolag som Handelsbanken, Qantas, Assa Abloy, Björn Borg, Filippa K, Lantmännen, VDL och TS Tech i USA. Totalt har man i dagsläget runt 4 500 kunder spridda i fem världsdelar. På frågan hur målsättningen med den internationella resa ser ut är Lars Ola Petters återigen ödmjuk och konstaterar att det är viktigt att ta det som det kommer, men det är samtidigt tydligt att han andas en hel del optimism.

– Vi vill så klart att så många bolag i världen som möjligt ska använda vår lösning. Sedan får vi se hur det ska gå till. Vi har till exempel ett stort återförsäljaravtal med Canon, som säljer till sina kunder i Norden, Benelux och Storbritannien. Fas två i det samarbetet är Tyskland och Frankrike. Sedan kan det få spinoffer både österut och västerut, säger han.

Läs också: Sommarshopping temat i veckans it-affärer

Störst fokus för satsningen utanför Norden kommer att läggas på den amerikanska marknaden, med utgångspunkt från bolagets kontor i Chicago.
Men det får inte ske på bekostnad av den nordiska marknaden.

– Det absolut viktigaste för oss är att fortsätta vara bra på vår hemmaplan. Är vi inte bra här blir det ingen internationalisering. Det är viktigt att ha en trygg hamn att kunna segla tillbaka till. Men fortsätter vi vara duktiga i Norden är målet att USA ska bli vår största marknad inom fem år, säger Lars Ola Petters.

Bolaget har under de senaste åren vuxit med en genomsnittlig takt på cirka
25 procent per år. Årets omsättning ser ut att landa på 180 miljoner kronor, vilket i så fall är 60 procent bättre än året före.

– Att vi hos många kunder går från licensförsäljning till prenumerationsmodell håller tillbaka ökningen lite mer än vi hade trott. Men en 60-procentig ökning kan vi nog ta ändå.

Var räknar ni med att vara om fem år?
– Målet är att dubbla och omsätta runt 400 miljoner om fem år. Vi kan så klart hålla på och säga att vi ska omsätta miljarders miljarder, men vi vill vara realistiska. Det viktigaste är att bibehålla vår lönsamhet med bra kontroll.