Först tecknade ni avtal med Nokia innan Telepo ens fanns och nu Ericsson. Hur känns det?
– Det känns jätte bra. Det att vi gör rätt saker och att vi blir uppskattade för det vi gör. Däremot är det inte vårt första kontrakt med Ericsson, utan det andra vi tecknar med Ericsson, säger Lars-Michaël Paqvalén.

För Telepo, som är ett snabbväxande teknikbolag som utvecklat en egen programvara som binder samman olika sätt att kommunicera, är avtalet med Ericsson mycket betydelsefullt.

– Det är ett viktigt steg i rätt riktning. Dessutom ger det stor trovärdighet och trygghet gentemot våra kunder, säger Lars-Michaël Paqvalén.

Enligt uppgörelsen köper Ericsson ett mycket stort antal licenser för en mjukvara som gör att företag kan mobilisera hela sin arbetsstyrka, förklarar Telepos vd.

Några siffror för vad avtalet är värt kan Lars-Michaël Paqvalén inte uppge, däremot sticker han inte under stolen med att det handlar om ett mångmiljonbelopp.
– Det är ett mycket stort kontrakt, även i Ericssons värld. Men visst, det är nog större för oss.

Lars-Michaël Paqvalén känner inte till att några konkurrenter fanns med i Ericssons sista urval, honom veterligen valde de Telepo direkt, däremot utvärderade de företagets lösning grundligt innan de bestämde sig. När Ericsson väl bestämt sig tog det däremot bara något kvartal till dess att affären var klar.

– Jag tror att de valde oss för vårt tekniska kunnande och på grund av att vår långsiktiga arkitektur bygger på öppna standarder, vilket är en bra lösning för Ericssons kunder, säger han.

I dagsläget växer Telepo så det knakar. På kontoret nära Hötorget i Stockholm har antalet anställda fördubblats från 20 till 40 på bara några månader, ändå klagar Lars-Michaël Paqvalén över rekryteringsproblem.
– Vårt stora problem är att hitta rätt folk. Vi söker främst genom egna nätverk, men rekryterar även via högskolan, säger han.

Om allt går enligt plan kommer även omsättningssiffrorna dra iväg under 2007.
– Vi hoppas på att fyrdubbla vår omsättning till mellan 4 och 8 miljoner euro, säger Lars-Michaël Paqvalén.

Fakta

Telepo vänder sig i första hand till företag som vill kunna fortsätta använda sin befintliga kommunikationsutrustning som telefonväxlar och IP-växlar, samtidigt som de vill ha bättre mobilitet och helt nya mobiltelefonifunktioner.

Enligt Telepo förenklar de företagens administration och minskar kostnaderna, samtidigt som alla tjänster fortsätter att fungera även när man reser utomlands, använder datorn eller byter mellan fasta, mobila eller ip-nät.

I augusti fick Telepo fyra miljoner dollar i extern finansiering av den amerikanska riskkapitalisten Accel Partners, pengar som är öronmärkta för företagets internationella expansion.

Vid årsskiftet hade Telepo ett 30-tal kunder, däribland Nokia, Cisco, IBM och Scania och totalt har Telepo sålt 500 000 licenser, varav 30 000 till Nokia.