Det börjar närma sig skarpt läge för Joost som sedan ett par månader låter cirka 20 000 användare testa tjänsten.

Det hela går ut på att man kan lägga upp en egen tv-tablå med utvalda kanaler i sin dator. De tv-kanaler som finns ute nu är lättsamma inslag med sport, musik, dokumentärer och komedier riktade till en ung publik.

Mycket påminner fortfarande om en helkväll framför MTV, men nu finns utsikter för ett mycket bredare utbud. Joost har nämligen slutit ett licensavtal med Viacom International, företaget som nyligen började bråka med Youtube för att få bort innehåll som ägs av Viacom.

Med Viacom i ryggen öppnas nu dörren till ett brett utbud av såväl lättsamt som tyngre innehåll. Det gäller exempelvis långfilmer från Paramount Pictures, Paramount Vantage och Paramount Classics samt en lång rad program från MTV Network och BET Networks.

Joost-projektet drogs igång förra året under arbetsnamnet The Venice Project med Skype-gänget Niklas Zennström och Janus Friis som huvudmän, men leds av Fredrik de Wahl.

– Under första halvåret kommer vi att låta alla som vill ladda ner klienten och börja använda våra tjänster. I samband med det kommer vi att börja sända Viacoms utbud, säger Fredrik de Wahl.

Han säger att man uteslutande ska satsa på reklamfinansiering och att nästan 200 000 personer hört av sig och visat intresse för att testa tjänsten.