För några år sedan var Habbo Hotel en utskälld ungdomssajt. Föräldrar anmälde sajten till Konsumentverket efter att deras barn lagt tusentals kronor på så kallade Habbomynt och konsumentprogrammet Plus tog upp sajtens problem.

Sedan dess har Habbo jobbat hårt på sin säkerhet och image, bland annat i samarbete i dialog med Etiska rådet och Konsumentverket.

Nu lanseras ett helt nytt grepp: Nattstängt.

- Det är ett sätt att ta vårt ansvar. Habbo är som en ungdomsgård, fast den är virtuell. Precis som ungdomsgårdar stänger på kvällen ska vi också göra det. Ungdomar ska sova på natten, säger Alexander von Roth.

Habbo släcker ner klockan 01.00 och öppnar igen 07.00. Generösa tider för att vara en ungdomsgård.

- Ja, men ungdomarna är trots allt hemma, de är inte ute någonstans. Responsen har varit positiv, ingen har klagat.

Efter den negativa kritiken gick utvecklingen lite i stå för Habbo, men nu har tillväxten tagit fart igen. Just nu har sajten ungefär 200000 unika besökare i månaden. Alla som går in på Habbo skapar sitt eget digitala alter ego, en habbo, och hittills har drygt två miljoner svenska habbor skapats.

- Vårt mål är att öka antalet unika besökare med 50 procent i år. Det ska vi klara genom att erbjuda mycket mervärde och göra sajten bättre hela tiden. Vanlig traditionell marknadsföring fungerar inte för att locka ungdomarna hit, de måste hitta till Habbo själva. Det gör de om innehållet är bra.

Habbo är ett finskt företag som startades av ett par finska bröder. Det som började som ett snöbollskrigsspel växte och blev den internationella, virtuella Habbo hotellkedjan som numera finns både i Kina och Ryssland. Svenska Habbo startade 2003.

Pengarna man tjänar kommer från medlemmar som köper Habbomynt till en kurs av ungefär två kronor myntet och reklam. Reklamen finns både i form av banners och events och aktiviteter som företagen kan göra på sajten. Att vara medlem på Habbo är gratis, men ungefär tio procent av medlemmarna köper Habbomynt för att till exempel kunna köpa möbler till sina rum. Det var här företaget tidigare hade en del problem.

- Idag har vi höjt åldersgränsen från 11 till 13 år, och där försvann många av problemen eftersom mycket av problemen uppstod kring de yngre användarna. Men vi har också höjt säkerheten och skärpt reglerna för hur mycket man får köpa för i veckan. Vi har inte haft några problem sedan vi gjorde det.